Ondernemen in een crisisjaar

Om te beginnen met een inzichtvraagje: Wat doe je als je als ondernemer door een pandemie ruim 80 procent van je opdrachten kwijtraakt?

Je handen wassen.

Terugblik op 2020

Jorit Hajema is deze maand drie jaar oud geworden – mijn bedrijf dus. Zoals elk jaar deel ik mijn hoogtepunten, leermomenten en overige inzichten waarvan ik denk dat jij het leuk vindt om ze te lezen. Dit jaar schrijf ik over:

  • Jaarcijfers: als startende ondernemer overleven in een crisis
  • Mijn SDG-doelstellingen
  • Mislukkingen
  • Mazzeltjes

Geen paniek, het is maar chaos

Vorig jaar schreef ik over hoe ik als een donderslag bij heldere hemel werd ontslagen. Dit crisisjaar was de overtreffende trap, dat hoef ik niemand uit te leggen. Maar toch wil ik eerst beginnen bij het begin van het jaar, toen ik zes weken lang wakker werd op het zuidelijk halfrond. Heerlijk comfortabel met een agenda die tot eind december al bijna helemaal vol zat.

digital nomad vanuit Melbourne portret

Het enige vuiltje aan de horizon was de rookpluim in Australië (weet je nog?), die er bijna voor zorgde dat ik niet naar de Australian Open kon. Ik werkte als een echte flexibele Digital Nomad vanuit de prachtige bibliotheek van Melbourne en reisde daarna door Nieuw Zeeland, terwijl ik af en toe een blog schreef voor mijn vaste opdrachtgevers. Life goal meer dan geslaagd en op 1 maart was ik weer thuis.

Twee weken later ging de wereld op slot – en verloor ik ongeveer een modaal salaris aan opdrachten. Als een boemerang kwam de keerzijde van het flexibele bestaan recht in mijn gezicht. Au.

Jaarcijfers: het V-scenario

Praten over geld is een beetje als je hoofd in een wespennest steken. Daarom houd ik het bij relatieve cijfers. We maken er een interactief zoekplaatje van:

  • Wanneer was ik in 2019 op zoek naar een nieuwe opdracht?
  • Wanneer was ik in 2020 meer aan het reizen dan aan het werken?
  • In welke maand zei ik ‘ja’ tegen elke coronaklus omdat ik wist dat er een economische dip aankwam?
  • Zie je de V in de omzet van 2020?
financieel jaar ondernemer 2020

En nog een stukje inzicht in de inkomstenstromen van een ondernemer: in 2019 was het verschil tussen mijn economisch slechtste en beste maand 463 procent. In 2020 was dat 1466 procent – maar als je mijn vakantieperiode niet meetelt, is het verschil 201 procent. Verder is mijn verwachte omzet in 2020 15 procent lager dan het jaar ervoor, terwijl mijn kosten ongeveer verdubbelden.

Belangrijkste les in drie jaar ondernemen

In de sterk schommelende omzet schuilt mijn belangrijkste les als ondernemer: geef jezelf een vast salaris. Zelf hanteer ik een variant van het boek ‘Profit first’. In dit boek lees je over een ‘praktisch cashflowmanagementsysteem’. Oftewel: hoe je omgaat met je geld.

In mijn systeem begin ik overigens níét eerst bij de winst. Ik werk met een aantal vaste potjes. Zo gaat 42 procent van mijn bruto inkomsten (inclusief btw) naar de belastingdienst en 8 procent naar mijn kosten. Vervolgens keer ik mijzelf elke maand een vast salaris uit. Alles wat overblijft, spaar of beleg ik. Met zo’n verdeelsleutel houd je niet alleen je inkomsten, maar óók je uitgaven stabiel. Je geeft dan niet random meer geld uit omdat het een goede maand is.

SDG’s als passie en strategie

We zoomen uit naar wereldniveau. In 2015 lanceerde de Verenigde Naties de Sustainable Development Goals. Deze doelstellingen lopen van het bestrijden van armoede tot het bevorderen van de rechtstaat en van kwaliteitsonderwijs tot klimaatactie. Samen vormen deze doelstellingen het kompas naar een duurzame wereld.

Ondernemen in een crisisjaar

Om te beginnen met een inzichtvraagje: Wat doe je als je als ondernemer door een ongekende pandemie ruim 80 procent van je opdrachten kwijtraakt?

Je handen wassen.

Terugblik op 2020

Jorit Hajema is deze maand drie jaar oud geworden – mijn bedrijf dus. Zoals elk jaar deel ik mijn hoogtepunten, leermomenten en overige inzichten waarvan ik denk dat jij het leuk vindt om ze te lezen. Dit jaar schrijf ik over:

  • Jaarcijfers: als startende ondernemer overleven in een crisis
  • Mijn SDG-doelstellingen
  • Mislukkingen
  • Mazzeltjes

Geen paniek, het is maar chaos

Vorig jaar schreef ik over hoe ik als een donderslag bij heldere hemel werd ontslagen. Dit crisisjaar was de overtreffende trap, dat hoef ik niemand uit te leggen. Maar toch wil ik eerst beginnen bij het begin van het jaar, toen ik zes weken lang wakker werd op het zuidelijk halfrond. Heerlijk comfortabel met een agenda die tot eind december al bijna helemaal vol zat.

digital nomad vanuit Melbourne portret

Het enige vuiltje aan de horizon was de rookpluim in Australië (weet je nog?), die er bijna voor zorgde dat ik niet naar de Australian Open kon. Ik werkte als een echte flexibele Digital Nomad vanuit de prachtige bibliotheek van Melbourne en reisde daarna door Nieuw Zeeland, terwijl ik af en toe een blog schreef voor mijn vaste opdrachtgevers. Life goal meer dan geslaagd en op 1 maart was ik weer thuis.

Twee weken later ging de wereld op slot – en verloor ik ongeveer een modaal salaris aan opdrachten. Als een schitterend geworpen boemerang kwam de keerzijde van het flexibele bestaan recht in mijn gezicht. Au.

Jaarcijfers: het V-scenario

Praten over geld is een beetje als je hoofd vrijwillig in een wespennest steken. Daarom houd ik het bij relatieve cijfers. We maken er een interactief zoekplaatje van:

  • Wanneer was ik in 2019 op zoek naar een nieuwe opdracht?
  • Wanneer was ik in 2020 meer aan het reizen dan aan het werken?
  • In welke maand zei ik ‘ja’ tegen elke coronaklus omdat ik wist dat er een economische dip aankwam?
  • Zie je de V in de omzet van 2020?

En nog een stukje inzicht in de inkomstenstromen van een ondernemer: in 2019 was het verschil tussen mijn economisch slechtste en beste maand 463 procent. In 2020 was dat 1466 procent. Als je mijn vakantieperiode niet meetelt, is het verschil in 2020 201 procent. Verder is mijn verwachte omzet in 2020 15 procent lager dan het jaar ervoor, terwijl mijn kosten ongeveer verdubbelden.

Belangrijkste les in drie jaar ondernemen

In de sterk schommelende omzet schuilt mijn belangrijkste les als ondernemer: geef jezelf een vast salaris. Zelf hanteer ik een variant van het boek ‘Profit first’. In dit boek lees je over een ‘praktisch cashflowmanagementsysteem’. Oftewel: hoe je omgaat met je geld.

In mijn systeem begin ik overigens níét eerst bij de winst. Ik werk met een aantal vaste potjes. Zo gaat 42 procent van mijn bruto inkomsten (inclusief btw) naar de belastingdienst en 8 procent naar mijn kosten. Vervolgens keer ik mijzelf elke maand een vast salaris uit. Alles wat overblijft, spaar of beleg ik. Met zo’n verdeelsleutel houd je niet alleen je inkomsten, maar óók je uitgaven stabiel. Je geeft dan niet random meer geld uit omdat het een goede maand is.

SDG’s als passie en strategie

We zoomen uit naar wereldniveau. In 2015 lanceerde de Verenigde Naties de Sustainable Development Goals. Deze doelstellingen lopen van het bestrijden van armoede tot het bevorderen van de rechtstaat en van kwaliteitsonderwijs tot klimaatactie. Samen vormen deze doelstellingen het kompas naar een duurzame wereld.

Zelf kwam ik in 2019 voor het eerst in aanraking met deze SDG’s tijdens een boeiende lezing van Dennis Karpes, de medeoprichter van JustDiggit. Niet veel later herschreef Been Management Consulting, een van mijn opdrachtgevers, aan de hand van de SDG’s zijn missie. Ik onderschrijf die missie volledig en heb hem overgenomen:

In 2021 wil ik dat 25 procent van mijn opdrachten te maken heeft met SDG’s, in 2022 moet dat aantal stijgen naar 50 procent, in 2023 naar 75 procent en vanaf 2024 naar 100 procent.

Idealistische opdrachtgevers krijgen een korting op mijn uurtarief. Dit zijn bijvoorbeeld jeugdzorginstelling Traject 58 en crowdfundplatform ZonnepanelenDelen. Daarnaast dragen al mijn opdrachtgevers via mij bij aan een duurzamere wereld, want 1 procent van mijn winst doneer ik aan ngo’s die zich inzetten voor ons klimaat en het milieu. Nog eens 4 procent investeer ik obligaties van diverse SDG-projecten – een tip van duurzaamheidsadviseur Simon van de Beek.

Laat het vooral weten of je het leuk of interessant vindt om hierover meer te lezen. Dan ga ik dat nog eens uitgebreider opschrijven.

En mijn persoonlijk SDG-hoogtepunt van het jaar is mijn toelating tot het Young Professional Program, als eerste freelancer ooit. Binnen dit programma ga ik met afgezanten van de allergrootste bedrijven van Nederland een jaar aan de slag met de Sustainable Development Goals. Mijn sollicitatievideo vind je hieronder.

Zelf kwam ik in 2019 voor het eerst in aanraking met deze SDG’s tijdens een boeiende lezing van Dennis Karpes, de medeoprichter van JustDiggit. Niet veel later herschreef Been Management Consulting, een van mijn opdrachtgevers, aan de hand van de SDG’s zijn missie. Ik onderschrijf die missie volledig en heb hem overgenomen:

In 2021 wil ik dat 25 procent van mijn opdrachten te maken heeft met SDG’s, in 2022 moet dat aantal stijgen naar 50 procent, in 2023 naar 75 procent en vanaf 2024 naar 100 procent.

Idealistische opdrachtgevers krijgen een korting op mijn uurtarief. Dit zijn bijvoorbeeld jeugdzorginstelling Traject 58 en crowdfundplatform ZonnepanelenDelen. Daarnaast dragen al mijn opdrachtgevers via mij bij aan een duurzamere wereld, want 1 procent van mijn winst doneer ik aan ngo’s die zich inzetten voor ons klimaat en het milieu. Nog eens 4 procent investeer ik obligaties van diverse SDG-projecten – een tip van duurzaamheidsadviseur Simon van de Beek.

Laat het vooral weten of je het leuk vindt om hierover meer te lezen. Dan ga ik dat nog eens uitgebreider opschrijven.

En mijn persoonlijk SDG-hoogtepunt van het jaar is mijn toelating tot het Young Professional Program, als eerste freelancer ooit. Binnen dit programma ga ik met afgezanten van de allergrootste bedrijven van Nederland een jaar aan de slag met de Sustainable Development Goals. Mijn sollicitatievideo vind je hieronder.

Mislukkingen

Zoals elk jaar zijn er ook dingen mislukt. De belangrijkste is het aannemen van een stagiair – iets wat ik als thuiswerkende zzp’er in coronatijd ondoenlijk vond. Bovendien waren mijn opdrachten zo onzeker dat ik niet wist of ik iemand een zinnige stageplaats aan kon bieden. Daar staat tegenover dat ik tegenwoordig wél samenwerk met mijn broer Emile.

Verder moest ik bijna tweeduizend euro investeren omdat mijn website een eigen wil leek te hebben. Gelukkig is-ie nu een stuk uitgebreider dan eerst.

Mazzeltjes

Tot slot een paar mazzeltjes.

Meestal werk ik helemaal zonder contracten – informele afspraken en vertrouwen volstaan. Soms wil een opdrachtgever een contract, meestal is dat bij omvangrijke klussen. Dankzij een opzegtermijn in zo’n contract kon ik na het uitbreken van de coronacrisis in ieder geval een maand blijven. Dat gaf wat lucht.

Daarna was de coronastorm natuurlijk nog niet over, maar de rust was wel enigszins teruggekeerd. In goed overleg kon ik alsnog één dag per week blijven. Mede hierdoor had ik geen overheidssteun nodig. Ook het creatieve coronaproject ‘Red je Boeketje‘ gaf veel energie.

Een ander gelukkig moment was het aanknopen van een praatje met een oud-opdrachtgever. Toevallig ging daar een oud-collega bijna met zwangerschapsverlof – dat bleek een perfecte match voor een interimklus.

2021

Toen ik in 2017 het ondernemersavontuur begon, had ik mij voorgenomen om drie jaar de tijd te nemen om uit te zoeken in welke sector ik het beste tot mijn recht kom. ‘Bijdragen aan de Sustainable Development Goals’ is natuurlijk geen sector, maar het is wél een duidelijke richting. Misschien wel bij jouw organisatie? Dan spreek ik je graag!

Mislukkingen

Zoals elk jaar zijn er ook dingen mislukt. De belangrijkste is het aannemen van een stagiair – iets wat ik als thuiswerkende zzp’er in coronatijd ondoenlijk vond. Bovendien waren mijn opdrachten zo onzeker dat ik niet wist of ik iemand een zinnige stageplaats aan kon bieden. Daar staat tegenover dat ik tegenwoordig wél samenwerk met mijn broer Emile.

Verder moest ik bijna tweeduizend euro investeren omdat mijn website een eigen wil leek te hebben. Gelukkig is-ie nu een stuk uitgebreider dan eerst.

Mazzeltjes

Tot slot een paar mazzeltjes.

Meestal werk ik helemaal zonder contracten – informele afspraken en vertrouwen volstaan. Soms wil een opdrachtgever een contract, meestal is dat bij omvangrijke klussen. Dankzij een opzegtermijn in zo’n contract kon ik na het uitbreken van de coronacrisis in ieder geval een maand blijven. Dat gaf wat lucht.

Daarna was de coronastorm natuurlijk nog niet over, maar de rust was wel enigszins teruggekeerd. In goed overleg kon ik alsnog één dag per week blijven. Mede hierdoor had ik geen overheidssteun nodig. Ook het creatieve coronaproject ‘Red je Boeketje‘ gaf veel energie.

Een ander gelukkig moment was het aanknopen van een praatje met een oud-opdrachtgever. Toevallig ging daar een oud-collega bijna met zwangerschapsverlof – dat bleek een perfecte match voor een interimklus.

2021

Toen ik in 2017 het ondernemersavontuur begon, had ik mij voorgenomen om drie jaar de tijd te nemen om uit te zoeken in welke sector ik het beste tot mijn recht kom. ‘Bijdragen aan de Sustainable Development Goals’ is natuurlijk geen sector, maar het is wél een duidelijke richting. Misschien wel bij jouw organisatie? Dan spreek ik je graag!

I get knocked down, but I get up again
You are never gonna keep me down

Laten we kennismaken

Van de jeugdzorg tot vermogensbeheer en van media tot consultancy – ik voel me overal thuis. Ik hoor graag wat ik voor je kan betekenen, dus stuur me een bericht! Dat kan via onderstaande knop of op info@jorithajema.nl.

NEEM CONTACT OP

Laten we kennismaken

Van de jeugdzorg tot vermogensbeheer en van media tot consultancy – ik voel me overal thuis. Ik hoor graag wat ik voor je kan betekenen, dus stuur me een bericht!

NEEM CONTACT OP